Kazachstan - kolejowy kręgosłup Eurazji

  • 02.09.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Azja Centralna to obecnie jeden z najbardziej obiecujących regionów na globalnej mapie biznesowej – doświadcza dynamicznego wzrostu gospodarczego i przyciąga rosnącą liczbę zagranicznych inwestorów, w tym z Unii Europejskiej, Chin i Stanów Zjednoczonych. Zainteresowanie obejmuje wiele branż i odzwierciedla strategiczne znaczenie regionu.

report image
Państwa Azji Centralnej aktywnie rozwijają też infrastrukturę transportową i logistyczną, która stała się jednym z filarów lokalnego rozwoju. Ma ona kluczowe znaczenie dla przepływu towarów na rynkach wewnętrznych i wzmacnia pozycję regionu w handlu międzynarodowym.

W centrum tej transformacji znajduje się Kazachstan – regionalny lider, który dawniej pełnił głównie funkcję korytarza tranzytowego, a dziś przekształca się w nowoczesny hub logistyczny i, rozwijający się rynek. Gospodarka Kazachstanu wzrosła o 4,8% w 2024 roku, a w I kwartale 2025 roku przyspieszyła do 5,6% r/r – to najszybsze tempo od 2013 roku (według Agencji Statystyki Republiki Kazachstanu). Tempo napędzane było przez 7,7% wzrost produkcji towarowej – w tym przemysłu przetwórczego (+8,7%), wydobywczego (+6,1%) i budownictwa (+16,9%) – oraz 4,5% wzrost sektora usług, wspieranego przez silną aktywność w transporcie, handlu i magazynowaniu.

Inwestycyjny boom w infrastrukturze: drogi, lotniska i koleje
Kazachstan przeżywa inwestycyjny boom, jeśli chodzi o infrastrukturę transportową. W całym kraju powstają nowe drogi. Rozwija się również sektor lotniczy – powstaje m.in. nowe lotnisko w Khorgos (przy granicy z Chinami) oraz prowadzona jest największa modernizacja w historii Międzynarodowego Portu Lotniczego w Ałmaty. Zgodnie z planem rozwoju, miejsce to ma zostać przekształcone do 2050 roku w główny eurazjatycki hub lotniczy – z rozbudowanymi terminalami, pasami startowymi, zapleczem cargo i strefami logistycznymi. Podobne tempo rozwoju dotyczy kolei – sektor ten jest wspierany przez szeroko zakrojone inwestycje w nowe linie oraz terminale przeładunkowe, będące częścią szerszej strategii infrastrukturalnej Kazachstanu.

Dlaczego rozwój infrastruktury kolejowej jest tak istotny dla Kazachstanu?
Terminale w Ałmaty i Aktau zostały zaprojektowane z myślą o sprawnym transporcie ciężkich ładunków – od sprzętu przemysłowego po materiały budowlane. Ma to ogromne znaczenie w kontekście dynamicznego wzrostu budownictwa w Kazachstanie i całej Azji Centralnej. Tylko w 2024 roku całkowity zasób mieszkaniowy w Kazachstanie – najbardziej rozwiniętym rynku regionu – wzrósł o 3,6%, osiągając 434,3 mln m², przy jednoczesnym rozwoju powierzchni biurowej i komercyjnej. Takie zapotrzebowanie generuje masowe i ciężkie ładunki, które najlepiej obsługuje transport kolejowy oraz intermodalny – zwłaszcza w długich relacjach, gdzie kolej dominuje dzięki swojej pojemności i efektywności kosztowej.

  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Kuehne+Nagel rozszerza współpracę z MTU Maintenance Lease Services o nowe centrum logistyczne w Chinach

  • 02.09.2025

Kuehne+Nagel współpracuje z MTU Maintenance Lease Services (MLS) przy tworzeniu nowego centrum logistycznego w Zhuhai w Chinach, które będzie wspierać koordynację dostaw części do silników lotniczych. Nowa lokalizacja wzmacnia wieloletnie partnerstwo między firmami i stanowi istotny element w rozwoju globalnych operacji logistycznych MLS.

SAVE THE DATE! ŚNIADANIE INWESTYCYJNE | Investment Sale and Lease Back | 18.09.2025

  • 28.08.2025

Szanowni Państwo, z przyjemnością zapraszamy na spotkanie organizowane przez BNP Paribas Real Estate oraz Bank BNP Paribas, podczas którego przyjrzymy się bliżej transakcjom Investment Sale & Lease Back jako atrakcyjnej alternatywie długoterminowego finansowania oraz sposobowi na uwolnienie kapitału inwestycyjnego. Do zobaczenia!

Minimalne wynagrodzenie w 2026 roku – co wiadomo na dwa tygodnie przed publikacją rozporządzenia?

  • 28.08.2025

Za około dwa tygodnie poznamy ostateczną wysokość płacy minimalnej na 2026 rok. Rząd, zgodnie z ustawą, ma czas do 15 września br. na wydanie i publikację stosownego rozporządzenia. Na dziś znany jest projekt, przyjęty 31 lipca – co przewiduje?

7-godzinny dzień pracy i więcej urlopu dla rodziców – czy to ratunek na podniesienie najniższego od lat poziomu dzietności w naszym kraju?

  • 28.08.2025

Sytuacja demograficzna w Polsce oraz podejmowane próby jej naprawienia doprowadziły do złożenia – 23 lipca br. – petycji obywatelskiej w Sejmie, dzięki której określona grupa pracowników ma zyskać istotne przywileje. Jakie są założenia projektowanych przepisów i kto na nich zyska, jeśli wejdą w życie?