Elektryczna ciężarówka w transporcie ciężkim. Udany pilotaż SUUSa

  • 25.03.2024
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Rohlig SUUS Logistics przeprowadził pilotaż ciężarówki eActros 300, który potwierdził możliwość efektywnego wykorzystania elektrycznych aut w przewozach wahadłowych w transporcie ciężkim. W trakcie dwutygodniowego testu ciężarówka pokonała ponad 2200 km, redukując ilość wyemitowanych gazów cieplarnianych o 3,9 tony. Inicjatywa wpisuje się w działania największego polskiego operatora logistycznego w obszarze ESG.

report image
Projekt został przeprowadzony we współpracy z Żywiec Zdrój oraz Daimler Truck Retail Polska.

Pilotaż odbył się w pierwszej połowie lutego 2024 roku. Obejmował on codzienne całopojazdowe przewozy wody źródlanej Żywiec Zdrój pomiędzy fabrykami a magazynem klienta, zlokalizowanymi w województwie śląskim.

Model współpracy, opierający się na stałych, wahadłowych połączeniach między zakładem produkcyjnym a magazynem, jest aktualnie najbardziej efektywnym rozwiązaniem umożliwiającym wykorzystanie aut elektrycznych w transporcie ciężkim. Jest to pierwszy krok w kierunku elektryfikacji branży – mówi Fabian Szmurło, Domestic FTL Product Directorw Rohlig SUUS Logistics. – Obecnie wykorzystanie w przewozach elektrycznej floty wiąże się z dużymi kosztami, dlatego kluczowym warunkiem realizacji takich projektów jest odpowiednia relacja pomiędzy klientem, operatorem logistycznym a przewoźnikiem oraz ich gotowość do zobowiązania się do długoterminowej i stabilnej współpracy – podkreśla.

Pilotaż pozwolił nam zweryfikować efektywność wykorzystania elektrycznej ciężarówki do przewozów ciężkich ładunków. Dzięki dobraniu odpowiednich rozwiązań transportowych dla tego pojazdu, w tym naczepy o podwyższonej ładowności oraz pamiętając o jego ograniczeniach co do zasięgu, zrealizowaliśmy ten cel. Przez dwa tygodnie samochód przejechał ponad 2200 km, przewożąc ładunki niekiedy sięgające 25,5 t. Auto średnio zużywało ok. 107 kWh na 100 km, a jego wykorzystanie na tej trasie pozwoliło na redukcję ilości wyemitowanych gazów cieplarnianych o 3,9 t – tłumaczy Piotr Winiarski, Fleet Development Manager w Rohlig SUUS Logistics. Co ważne, auto spełniło także oczekiwania kierowców. Podkreślają oni m.in. większą ciszę podczas jazdy w porównaniu z ciężarówkami spalinowymi, odpowiednią dynamikę pojazdu, wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak lusterko samochodowe z kamerą Mirror Cam, ułatwiające cofanie. Zwracają także uwagę na to, że proces ładowania jest bezpieczny, a urządzenie proste w obsłudze.

Żywiec Zdrój od lat realizuje strategię zrównoważonego rozwoju, której częścią jest znacząca redukcja śladu węglowego. Już teraz wszystkie nasze zakłady rozlewnicze korzystają z odnawialnych źródeł energii elektrycznej, systematycznie zwiększamy też udział opakowań z recyklingu i optymalizujemy transport – mówi Grzegorz Bobek, Kierownik ds. Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju w grupie spółek DANONE Pilotaż pozwolił nam na przetestowanie jednego z modeli transportu z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Sukces tych testów otwiera nowe możliwości na naszej drodze obniżania emisji – dodaje.

Pilotaż eActros 300 to kolejna inicjatywa SUUSa w obszarze elektryfikacji transportu. Operator przeprowadził już inne testy ciężarówek z napędem elektrycznym w całopojazdowych przewozach krajowych. Ponadto w ramach dostaw towarów ponadgabarytowych, takich jak meble czy sprzęt RTV i AGD na tzw. ostatniej mili, spółka EXPERT, należąca do grupy SUUS, wykorzystuje elektryczne auta dostawcze. Te inicjatywy wpisują się także w obecnie wdrażaną strategię ESG SUUSa.

Więcej informacji
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Kuehne+Nagel rozwija logistykę części zamiennych dla przemysłu motoryzacyjnego

  • 26.04.2024

Jako jeden z liderów logistyki dla branży motoryzacyjnej, Kuehne+Nagel zarządza obecnie centrum logistycznym części zamiennych o powierzchni 170 000 mkw. w Wallersdorf w Niemczech.

Wyniki finansowe Grupy Kuehne+Nagel za pierwszy kwartał 2024 roku: spadek zysków i intensyfikacja kosztów

  • 24.04.2024

Początek roku obrotowego 2024 charakteryzował się nieznaczną poprawą popytu na usługi transportowe w logistyce morskiej i lotniczej. Obroty netto Grupy Kuehne+Nagel w pierwszym kwartale 2024 r. wyniosły 5,5 mld CHF, przy EBIT w wysokości 376 mln CHF i zysku przed opodatkowaniem w wysokości 278 mln CHF.

Inwestowanie w Polsce 2024: bezpłatny e-book o przepisach podatkowych i prawnych

  • 16.04.2024

Każdego roku getsix® opracowuje dla Państwa broszurę, która jest kompilacją aktualnych zagadnień podatkowych i prawnych. Poruszamy w niej najważniejsze zmiany i tematy, które kształtują Państwa bezpośrednie otoczenie biznesowe i mają realny wpływ na rozpoczęcie i prowadzenie działalności w Polsce. Korzystanie ze strategicznych z punktu widzenia przedsiębiorstwa informacji, systematyzuje i ułatwia przystępny format e-booka.

UNIQ LOGISTIC pozostaje w Kutnie

  • 15.04.2024

Firma UNIQ LOGISTIC, kompleksowy operator usług logistycznych, zdecydowała się na przedłużenie umowy najmu w centrum logistycznym Kutno Logistics Centre. Najemca będzie nadal korzystał z blisko 2 500 mkw. powierzchni magazynowej i biurowej. Projekt renegocjacji ze strony UNIQ LOGISTIC prowadził dyrektor operacyjny Jonasz Galicki, natomiast usługi doradcze dostarczyli Hubert Wojtera i Damian Kińczyk z AXI IMMO.